Besparing van €74.000 voor Lucardi [casestudy]

Lucardi is een bekende Nederlandse retail keten die sieraden, horloges en bijous verkoopt vanuit meer dan 100 filialen door het gehele land. Hun core business bestaat enerzijds uit de verkoop van deze producten en anderzijds aan het verlenen van service met betrekking tot de producten. In veel gevallen gaat het dan om een reparatie. Cursiste Denise van der Gaag herkent in het proces van die reparaties een verbetermogelijkheid en gaat daar samen met haar team mee aan de slag. Hoe dat verloopt vertellen we je in deze blog, dus lees vooral verder! 

Het reparatieproces in kaart brengen

Door de jaren heen is het reparatieproces, vanwege een gebrek aan kennis en certificatie onder eigen personeel, in verschillende routes opgedeeld. Gemakkelijke reparaties worden in de winkel uitgevoerd. De complexere uitdagingen in het eigen atelier en de reparaties die het bedrijf zelf niet uit kan voeren werden belegd bij een externe partij. Dit zorgt voor verwarring onder het winkelpersoneel met betrekking tot de benodigde tijd voor bepaalde reparaties en door wie deze uitgevoerd moeten worden. Deze splitsing betekent ook dat er weinig grip is op de financiële aspecten van de reparaties. Een mooie kans om te verbeteren dus! 

Structuur bepalen vanuit de DMAIC tool 

Denise heeft aan de hand van de Lean Six Sigma tool DMAIC dit project opgepakt. DMAIC staat voor DefineMeasureAnalyzeImprove en Control. Deze stappen vormen samen een cyclisch proces om processen te verbeteren op een gestructureerde manier. Perfect voor deze uitdaging dus. Denise en haar team zijn hiermee aan de slag gegaan en krijgen zo langzamerhand meer grip op de situatie. Hieruit blijkt dat het reparatieproces niet meer winstgevend is vanwege de hoge overheadkosten voor de externe reparaties. 

oplossing vinden en implementeren 

Na secuur onderzoek en een brede analyse wist Denise precies hoe de vork in de steel zit. Voor de oplossing is een keuzeschema ontwikkelt van waaruit winkelpersoneel de juiste keuzes kan maken met betrekking tot reparaties. Zo is het proces gestandaardiseerd en weten de stakeholders nu beter waar zij aan toe zijn wanneer het om reparaties gaat.  

Een effectief en overzichtelijk reparatieproces

Door de geïmplementeerde en geborgde aanpassingen verloopt het reparatieproces bij Lucardi nu effectiever en overzichtelijker. Een fantastische bijkomstigheid is dat dit een besparing van maar liefst €74.000 oplevert waardoor het reparatieproces van Lucardi nu weer winstgevend is geworden! 

Zelf aan de slag met Lean Six Sigma?

Wil je ook jouw processen winstgevend(er) maken, of mooie verbeteringen willen realiseren in de bedrijfsvoering? Bekijk dan ons cursusaanbod en schrijf jezelf of een collega zo snel mogelijk in, dan kan je binnenkort al beginnen!