Verdiep u verder:

Hogere klanttevredenheid en een besparing van €300.000,- met Lean Six Sigma

Hoe concurreer je als organisatie met je concurrenten? De concurrentiepositie van bedrijven is steeds meer afhankelijk van innovatie, flexibiliteit en nieuwe kennis. Het verbeteren van je bedrijfsprocessen speelt hierin een grote rol.Een financieel dienstverlenend bedrijf ging de uitdaging aan met Lean Six Sigma. Een vijf-maanden durend project leidde tot een jaarlijkse besparing van €300.000. Wil je weten hoe de Lean Six Sigma cursist dit heeft gerealiseerd? Je leest het in onderstaand artikel.

Het project brengt de organisatie dichter bij de klant

Hoge klanttevredenheid is van belang voor een financieel dienstverlenend bedrijf. Om dit te bewerkstelligen, focust het bedrijf op hoge kwaliteit en snelle levering. Het project is gericht op het verbeteren van de financieringsprocessen voor de klant en het MKB-team. Zo streeft het bedrijf naar het verminderen van extra werkzaamheden van het team. Tevens hebben ze twee doelstellingen met betrekking tot de klant. Dit betreft het geven van financieringsduidelijkheid in maximaal 5 werkdagen. Daarnaast wensen ze een totale doorlooptijd van financieringsaanvragen in 10 werkdagen. Het doel is: de klanttevredenheid verhogen en klantbeloftes waarmaken.  Zo is het project bevorderlijk voor de klantbinding en de concurrentiepositie.

Oorzaken achterhalen en verbeteringen toepassen

Samen met het team achterhaalt de cursist mogelijke oorzaken die de financieringsprocessen belemmeren. Hierbij maakt het bedrijf gebruik van de Fishbone en de Value Stream Map. Deze tools visualiseren de situatie vanuit de visie van de medewerker. De Fishbone is namelijk een brainstormtechniek om mogelijke oorzaken van problemen te achterhalen. De Value Stream Map visualiseert een proces en brengt belemmeringen in kaart. Op basis van deze data bepaalt het bedrijf welke verbeteringen ze kunnen doorvoeren:

  • Verduidelijken dat de klant, voordat ze de aanvraag start, de minimaal vereiste documenten heeft
  • Het actief verleiden van klanten naar het online kanaal
  • Een allesomvattende klantbenadering toepassen
  • Het verhogen van het kennis- en ervaringsniveau van de accountmanagers

Het resultaat: tevreden klanten, energieke werksfeer en goede concurrentiepositie

De resultaten van het project zijn lonend: het re-work is verminderd en de financieringsprocessen verlopen wenselijk. Dit leidt tot hoge klanttevredenheid en een betere concurrentiepositie. Ook merkt het bedrijf hogere productiviteit op de werkvloer en minder verschil in prijzen van financieringsaanvragen. Zo bespaart het bedrijf €300.000,- per jaar. De cursist heeft zijn Black Belt praktijkcertificering behaald en procesverbeteringen gerealiseerd. Oftewel: het Lean Six Sigma project werpt zijn vruchten af!

Verbeter je bedrijfsprocessen: volg een Lean Six Sigma training

Wil je de klanttevredenheid binnen jouw organisatie ook verhogen? Met de Lean Six Sigma methodiek leer je processen verbeteren, zodat je bedrijfsprocessen zo efficiënt mogelijk verlopen. Bekijk hier het trainingsaanbod van The Lean Six Sigma Company en ontdek welke training bij jou past.