Blog

De 5 must reads Lean Six Sigma boeken

Er is misschien wel 100 meter aan boeken geschreven over Lean Six Sigma, maar welke van deze boeken helpen je als professional echt excelleren? The Lean Six Sigma Company heeft haar top 5 samengesteld met boeken die je een breder perspectief bieden op Lean en Six Sigma. Het gaat hierbij niet zozeer over boeken die […]

Lees Verder

Lean Six Sigma en Kwaliteitsprogramma’s: een goed huwelijk?

Een aantal jaren geleden werkte ik bij een grote internationale firma als Total Quality Manager. Van Lean Six Sigma programma’s was in die tijd nog geen sprake, maar van verbeterprogramma’s volop. We richtten ons toen op 3 speerpunten, te weten: ISO9000, Teamwork en Statistische Proces Controle. Nu is Lean Six Sigma dé methode om te […]

Lees Verder

Zie ’t zonnig in met Lean Six Sigma

Onze cursist is de uitdaging bij een grote energieleverancier aangegaan. De doorlooptijd van correctienota’s voor zonnepanelen is te hoog. De doorlooptijd van 34 naar 27 werkdagen verlagen is daarom de doelstelling. Door het toepassen van de juiste tools en technieken mag het eindresultaat er zijn! De doorlooptijd is zelfs verkort naar 10 dagen. Wij laten […]

Lees Verder

Werkdruk verpleegkundigen met 12% verlagen? Natuurlijk kan dat!

Een kaizen event is een drie tot vijf dagen durend evenement waarin we starten met een probleemstelling en een doelstelling. We eindigen met een geïmplementeerde oplossing. Een kaizen event is een veel toegepaste ‘lean tool’ en heeft een aantal voordelen. Het urgente probleem wordt opgelost in een relatief korte periode. De oplossing wordt bedacht en […]

Lees Verder

Bespaar 3 miljoen door iets niet te doen!

De opdracht De klant verwacht een betrouwbare levering en daarom streeft de terminal naar een robuust wagonbeladingsproces. Verder verwacht de terminal ook een sterke toename in het aantal wagonbeladingen, waardoor er meer druk komt te staan op het proces. Door in 99% van de gevallen de wagons op tijd te laten vertrekken hoopt de opdrachtgever […]

Lees Verder

En? Hoe ga jij je klanten beter bedienen?

Bij een speler in de energiesector is een nieuw werkordersysteem geïmplementeerd. Dit is een platform om op een betrouwbare en efficiënte manier een opdracht naar resultaat te begeleiden. Dit nieuwe systeem legt meteen een aantal knelpunten in het proces bloot. Uit de praktijk blijkt dat het allemaal wel een stuk soepeler kan verlopen. Uiteindelijk is […]

Lees Verder

Lean Six Sigma bewijst zich nog steeds bij Gemeente Amersfoort

Organisaties zijn sterk in beweging als het gaat om procesverbetering. Een trend die ik niet snel meer zie overwaaien. Waarschijnlijk staat het bedrijf waarvoor jij werkt ook in het teken van veranderingen. Herken jij je in het moeten verbeteren van klantgerichtheid en het besparen van kosten? Dan kan Lean Six Sigma jou ook uitkomst bieden. […]

Lees Verder

Hoe is het mogelijk?

Als fervent praalwagenbouwer en groot liefhebber van het Zundertse bloemencorso vraag ik me ieder jaar weer af: “Hoe krijgen we dit voor toch elkaar?” Een jaarlijks terugkerend project wat steeds weer succesvol blijkt te zijn. Met 300 vrijwilligers werken we aan één bloemencorsowagen die de eerste zondag van september meedoet aan het Zundertse bloemencorso. Een […]

Lees Verder

Het management is de bottleneck

Traditioneel gezien staat management gelijk aan leiderschap en innovatie, maar volgens Toyota staat management voor verbeteren. Toyota Kata is een managementsysteem dat verschillende teams binnen een organisatie dezelfde richting geeft, zodat de gestelde doelen gezamenlijk bereikt kunnen worden. Er zijn vier stappen van de verbeter-Kata; Definieer een visie (ultieme doel / True North), Begrijpen van […]

Lees Verder

Kwaliteitsmodellen vs. Six Sigma

Six Sigma heeft in de afgelopen jaren flinke terreinwinst geboekt op andere kwaliteitsmethodieken. De kracht van Six Sigma, en de hieruit voortvloeiende succesverhalen, doen steeds meer bedrijven ertoe besluiten om de van oorsprong door Bill Smith (Motorola) ontwikkelde methodiek te omarmen. Maar ook Six Sigma is geen panacee en kent derhalve zijn beperkingen. Het ligt […]

Lees Verder