Blog

En? Hoe ga jij je klanten beter bedienen?

Bij een speler in de energiesector is een nieuw werkordersysteem geïmplementeerd. Dit is een platform om op een betrouwbare en efficiënte manier een opdracht naar resultaat te begeleiden. Dit nieuwe systeem legt meteen een aantal knelpunten in het proces bloot. Uit de praktijk blijkt dat het allemaal wel een stuk soepeler kan verlopen. Uiteindelijk is […]

Lees Verder

Lean Six Sigma bewijst zich nog steeds bij Gemeente Amersfoort

Organisaties zijn sterk in beweging als het gaat om procesverbetering. Een trend die ik niet snel meer zie overwaaien. Waarschijnlijk staat het bedrijf waarvoor jij werkt ook in het teken van veranderingen. Herken jij je in het moeten verbeteren van klantgerichtheid en het besparen van kosten? Dan kan Lean Six Sigma jou ook uitkomst bieden. […]

Lees Verder

Hoe is het mogelijk?

Als fervent praalwagenbouwer en groot liefhebber van het Zundertse bloemencorso vraag ik me ieder jaar weer af: “Hoe krijgen we dit voor toch elkaar?” Een jaarlijks terugkerend project wat steeds weer succesvol blijkt te zijn. Met 300 vrijwilligers werken we aan één bloemencorsowagen die de eerste zondag van september meedoet aan het Zundertse bloemencorso. Een […]

Lees Verder

Het management is de bottleneck

Traditioneel gezien staat management gelijk aan leiderschap en innovatie, maar volgens Toyota staat management voor verbeteren. Toyota Kata is een managementsysteem dat verschillende teams binnen een organisatie dezelfde richting geeft, zodat de gestelde doelen gezamenlijk bereikt kunnen worden. Er zijn vier stappen van de verbeter-Kata; Definieer een visie (ultieme doel / True North), Begrijpen van […]

Lees Verder

Kwaliteitsmodellen vs. Six Sigma

Six Sigma heeft in de afgelopen jaren flinke terreinwinst geboekt op andere kwaliteitsmethodieken. De kracht van Six Sigma, en de hieruit voortvloeiende succesverhalen, doen steeds meer bedrijven ertoe besluiten om de van oorsprong door Bill Smith (Motorola) ontwikkelde methodiek te omarmen. Maar ook Six Sigma is geen panacee en kent derhalve zijn beperkingen. Het ligt […]

Lees Verder

Wildgroei in Lean Six Sigma land, terug naar de bron

Gooi de term ‘Lean Six Sigma’ door de zoekmachine en je ontdekt dat Google je meer dan 14 miljoen hits voorschotelt. Mocht je je aan het oriënteren zijn op de betekenis van Lean Six Sigma, dan is 14M hits wellicht een beetje veel om doorheen te scrollen. Vandaar deze korte uiteenzetting om iedereen in 10 […]

Lees Verder

8 richtlijnen voor een geslaagde pilot

Bij het werken aan verbetering, ontkomen we er in de praktijk vaak niet aan dat er verschillend tegen voorgestelde oplossingen of oplossingsrichtingen wordt aangekeken. De diverse betrokkenen hebben wellicht een afwijkende visie en/of er spelen andere belangen. Niets menselijks is ons immers vreemd. Uiteindelijk zullen er keuzes gemaakt moeten worden: kiezen we voor oplossing A […]

Lees Verder

Waarom Lean “werkt”

Naar aanleiding van mijn vorige blog (Vijf redenen om NIET met Lean te starten!) heb ik vanuit verschillende hoeken de vraag gekregen wat Lean kan brengen voor een organisatie. Zonder inhoudelijk de Lean theorie uit te leggen wil ik graag toelichten waarom ik denk dat Lean “werkt”… 1. Lean communiceert haar “werk” De Lean methodiek […]

Lees Verder

De oplossing is het probleem niet! Of toch wel?

Zodra je een probleem signaleert schieten er vaak allerlei oplossingen door je hoofd. Meestal zelfs zonder dat je het in de gaten hebt. Herken je dit? Het te snel denken in oplossingen is een veelvoorkomend probleem binnen Lean management. Hierdoor wordt niet de kern van het probleem aangepakt en blijven dezelfde problemen terugkomen. Aangezien ik […]

Lees Verder

Vijf redenen om NIET met Lean te starten!

Af en toe krijg ik de vraag van organisaties waarom ze met Lean aan de slag moeten.. Dit is voor mij per definitie een reden om niet met Lean te beginnen! Lean biedt fantastische ondersteuning en resultaten voor organisaties die een uitdaging of probleem ervaren in hun productie of dienstverlening. Lean is echter geen doel op zich. […]

Lees Verder