Success Stories

Waarom Lean “werkt”

1. Lean communiceert haar “werk” De Lean-methodiek zit boordevol communicatie. Of het nu gaat om de invulling van een Kaizen-sessie of verbeterworkshop, het bijhouden van de minimale voorraad met Kanban of het delen van verbeteringen op het verbeterbord. Lean is enorm gericht op communicatie en gebruikt daarbij vooral visuele middelen, zodat de boodschap snel en […]

Lees Verder
Lean Six Sigma

20% minder handmatige transacties met Lean Six Sigma

Onze Black Belt cursist Robin is werkzaam bij een financiële dienstverlener. Hier gaan zowel handmatige als automatische transacties door verschillende systemen heen. Zijn opdracht was de vele transactiestromen in kaart te brengen en gelijktijdig de handmatig ingevoerde transacties met 20% te verminderen. Op die manier zou de werkgever van Robin al meteen een flinke besparing […]

Lees Verder

Energiezuiniger leven en werken met Lean Six Sigma

Lean Six Sigma is een methodologie die je helpt om (bedrijfs)processen efficiënter te maken en de kwaliteit te verbeteren. De methodologie is gebaseerd op twee kernprincipes: Lean, dat zich richt op het verminderen of elimineren van verspilling in processen, en Six Sigma, gericht op het reduceren van procesvariatie en -fouten. Bovendien is deze methodologie algemeen […]

Lees Verder

En hoe ga jij je klanten beter bedienen?

Bij een speler in de energiesector werd een nieuw werkordersysteem geïmplementeerd, een platform om op een betrouwbare en efficiënte manier een opdracht naar resultaat te leiden. Dit nieuwe systeem legde meteen een aantal knelpunten in het proces bloot. Uit de praktijk bleek dat het allemaal een stuk soepeler kon verlopen. Uiteindelijk is het de klant […]

Lees Verder

Zo verminder je de duurtijd van je telefoongesprekken met 24%

Voor deze blog over customer service nemen we graag een kijkje bij onze noorderburen. De Nederlandse Kamer Van Koophandel (KVK) ontvangt dagelijks ongeveer 1.900 telefoontjes over ondernemingsgerelateerde zaken. Het is belangrijk dat elke klant snel een duidelijk antwoord krijgt, maar de medewerkers ervaren hierdoor een hoge werkdruk. Hoe kan de KVK borgen dat de werksfeer […]

Lees Verder
Casestudy Elacin TLSSC

Productieproces- en leveringsoptimalisatie voor Elacin

Bij Elacin worden gehoorbeschermingsproducten geproduceerd, die via verschillende retailers worden verkocht. De gehoorbescherming wordt op maat gemaakt en is altijd specifiek voor de betreffende klant. Zoals dat met producten op maat vaker gebeurt, ontvangt Elacin regelmatig verzoeken tot vervanging of reparatie. Dit komt omdat het product niet volledig aansluit op de verwachtingen van de klant. De bescherming […]

Lees Verder
ishikawa diagram besparing tlssc.be

Grip op het proces met Ishikawa-diagram zorgt voor €345.000 besparing

Op projectbasis voert een industrieel reinigingsbedrijf projecten uit voor haar klanten. Dit doen zij op basis van zogeheten ‘aangenomen werk’, waarbij vooraf samen met de klant wordt bekeken hoeveel werkuren er nodig zijn voor het project. Dit betekent tevens dat de prijs voor de dienstverlening vooraf wordt vastgesteld. Het bedrijf weet dan precies in welk […]

Lees Verder
Lean-management-procesverbetering

Zelfs professionele verandercoaches kunnen nog bijleren!

Volgens How Company verdient iedereen het om zijn of haar maximaal potentieel te benutten. Dit geldt op persoonlijk vlak, maar het is ook op de werkvloer van groot belang. Daarom verzorgen ze opleidingen, coaching en begeleiding van verandertrajecten in organisaties. Maar, net als bij jouw organisatie, is er ook bij How Company altijd ruimte voor […]

Lees Verder

DMAIC bij Renewi: “Data geeft richting aan oplossingen”

Ben je benieuwd wat erbij komt kijken wanneer je een Lean Six Sigma-opleiding volgt? Cursist Nico Bartels ging je voor en behaalde zijn Green Belt-certificaat door middel van een succesvol praktijkproject. In dit geval wil hij het energiegebruik van een waterzuiveringslijn met 2% verminderen. Hij doorloopt hiervoor de 5 fasen van Six Sigma – methodiek […]

Lees Verder

De Theory of Constraints aan het werk tijdens de coronacrisis

Roosen, I. (2020, 27 maart). COVID-19, afdeling van UZA [foto] Nu het coronavirus ons land in zijn macht heeft, zien we aan de ene kant heel wat economische activiteit stilvallen en merken we tegelijkertijd een veel grotere druk op ons huidig zorgsysteem. Heel wat medisch personeel werkt momenteel erg hard om de coronacrisis de kop […]

Lees Verder

Kom meer te weten via onze digitale studiegids: een uitgebreid overzicht van al onze opleidingen.

DOWNLOAD STUDIEGIDS