61% minder logistieke afwijkingen door Lean Six Sigma

Green Belt

Een logistieke stuurgroep heeft baat bij voortvarende processen en zo min mogelijk leveringsafwijkingen. De voormontage van motorcompletering wordt bevoorraad via een logistiek platform. Manco’s ofwel leveringsafwijkingen leiden onder andere tot uitstel en stoptijd op de assemblagelijn. Het doel van dit project is logistieke afwijkingen met 50% te verminderen Dit bedrijf heeft een reductie van 61% behaald en bespaart ± €75.000,- per jaar. Wil jij weten hoe dit Lean Six Sigma project is verlopen? Je lees het in deze blog.

 

De doelstelling: minder belemmeringen, vlotte voormontages

Het project is gericht op een interne klant van een logistieke stuurgroep. Deze houdt zich bezig met de voormontage van de afronding van motoren. Een logistiek platform realiseert de bevoorrading van diverse materiaalstromen en punctuele levering. Gedurende het proces is er sprake van manco’s. Dit zijn leveringsafwijkingen van onderdelen of componenten op het moment dat de motor volgens planning gebouwd wordt. Het bedrijf streeft naar vlotte processen gedurende de voormontages. De doelstelling is om dit te realiseren door de manco’s met 50% te verminderen.

 

Logistieke processen verbeteren met het Six Sigma DMAIC-model

Het projectteam bestaat uit medewerkers die direct betrokken zijn met deze processen. De logistieke stuurgroep brengt overige belanghebbenden regelmatig op de hoogte van de ontwikkelingen. In zes maanden streven de cursisten de doelstelling te behalen door middel van het DMAIC-model. De onderdelen Define, Measure, Analyse, Improve en Controle komen hierbij aan bod. Met als doel kwaliteitsverbetering in bedrijfsprocessen te realiseren.

 

De oorzaken van de afwijkingen achterhalen

Tijdens de Define-fase brengen de cursisten alle betrokken personen in kaart door een Stakeholderanalyse. Daarnaast stellen ze een Projectcharter op: hierin staan alle afspraken beschreven. De Measure-fase bevat het opstellen van een meetplan. Deze past het team toe in de praktijk. Het team registreert de logistieke afwijkingen en achterhaalt diens oorzaken met een Pareto-charter.  Dit is een tool die oorzaken en gevolgen in kaart brengt. Vervolgens analyseren ze deze resultaten en stellen een FMEA op. De FMEA is een risico-analysetool waarbij men kritische vragen stelt. Het doel van deze tool is de juiste tegenmaatregelen definiëren voor de Improve-fase.

 

Doeltreffende oplossingen door accurate metingen

Het bedrijf test potentiële oplossingen in de Improve-fase. Op basis van succesvolle uitkomsten stellen de cursisten een goede businesscase op. Vervolgens gebruikt het bedrijf hetzelfde meetplan als in de Measure-fase voor de Control-fase. Het doel hiervan is de accuraatheid van de meting te waarborgen.

 

Een behaalde doelstelling en potentie voor andere logistieke platformen

Op basis van de resultaten uit de Control-fase is de doelstelling behaald. Het proces van de voormontage is geoptimaliseerd en verbeterd. De manco’s zijn met 61% gereduceerd: dit is 11% hoger dan de beoogde doelstelling. Hiermee besparen het bedrijf ± €75.000,- per jaar door vlot verloop van processen en minder extra transport. De cursisten blijven prestaties meten in de toekomst. Het Lean Six Sigma project levert lonende resultaten op voor de logistieke stuurgroep en toont potentie voor diverse logistieke platformen!

 

Wil jij ook zulke succesvolle resultaten behalen?

Denk je dat de logistieke processen in jouw bedrijf ook efficiënter kunnen? Ontdek welke trainingen je bedrijfsprocessen verbeteren. Bekijk hier het trainingsaanbod en ontdek de mogelijkheden van Lean Six Sigma.