Tijdsbesparing van 41% dankzij Lean Six Sigma project

Tijdbesparing-tlssc

In het verpleegtehuis gaat veel tijd verloren omdat cateringbestellingen nog altijd op papier worden aangemaakt, terwijl deze ook digitaal ingevoerd moeten worden. Die tijd besteden de medewerkers liever aan de zorg voor de bewoners. De bewoners delen deze mening. Cursist Martijn Peters wil dit proces graag verbeteren en start daarom met een Lean Six Sigma project. Zo zorgt hij dat werknemers nóg meer tijd hebben voor de bewoners. Dat  leidt uiteindelijk tot veel meer tevredenheid. Ben je benieuwd welke stappen Martijn heeft genomen om dit te bereiken? Lees dan snel verder.

Het project begint met doelen stellen

Aan het begin van het project formuleert Martijn zijn doel waar hij gedurende het project naartoe werkt. Het belang van het project is om de doorlooptijden, van de bestellingen op papier, te verkorten. Hij wil graag 10 minuten besparen per bestelling. Dit komt neer op een besparing in tijd van 41%. Hoe is hij tot deze doelstelling gekomen? Door middel van de Voice Of the Customer ofwel de stem van de klant. Het betekent, in dit geval, dat Martijn luistert naar de wensen en de behoeften van de bewoners (oftewel: de klant).

De oorzaken achterhalen met Lean Six Sigma tools

Om zijn doel te bereiken, maakt Martijn gebruik van de Lean Six Sigma tool: FMEA (Failure Mode and Effects Analysis). Dit model identificeert de afwijkingen in een proces en berekent de bijkomende risico’s. Zo achterhaalt Martijn welke delen in het proces niet helemaal goed verlopen en hoe hij deze in het vervolg kan voorkomen. De oplossing beschrijft hij helder in een Controlplan: zo brengt hij de gehele afdeling op de hoogte van de procesverbeteringen.

 

Minder administratie, meer tijd over

Door de juiste Lean Six Sigma tools in te zetten, realiseert Martijn de gewenste resultaten. De papieren bestellingen zijn vervangen door een digitaal bestelsysteem. Dit levert goede resultaten op: het verpleeghuis bespaart 10,2 minuten per bestelling, dit is €1062,50 per jaar. Het verpleeghuis heeft zo haar kosten weten te verminderen. De medewerkers voeren minder administratieve werkzaamheden uit en spenderen met veel plezier meer tijd met de bewoners. Zodoende zijn de bewoners, de werknemers en Martijn erg tevreden met deze succesvolle uitkomst.

Ook processen verbeteren en tijd besparen?

Wil je, net als Martijn, ook procesverbeteringen doorvoeren in je organisatie? Waardoor je nog hogere hogere klanttevredenheid kan realiseren binnen je bedrijf. Bekijk hier welke opleiding bij jou en je organisatie past en behaal je doelen!