Blog

5 times Why: 3 stappen om problemen op te lossen

De 5 times Why of 5 keer Waarom-methode maakt onlosmakelijk deel uit van de Lean Six Sigma-methodologie. Wil je efficiënter gaan werken, dan moet je deze tool absoluut onder de knie hebben. Vandaag neemt The Lean Six Sigma Company dit onderwerp onder de loep om je de antwoorden te geven die je nodig hebt. Zitten […]

Lees Verder
Een hand met een schaar als metafoor voor cost cutting versus Lean management

Vijf redenen waarom Lean geen cost cutting-methode is

Veel bedrijven zijn intussen overtuigd van de Lean-filosofie, maar niet iedereen is het hiermee eens. De methodologie heeft te kampen met een beruchte reputatie: tegenstanders zien het als een bezuinigingsbeleid, vermomd als schijnbaar efficiënte manier om in de personeelskosten te snoeien. De huidige crisisperiode zal ongetwijfeld veel bedrijven ertoe dwingen hun kosten te drukken, waardoor […]

Lees Verder

De oplossing is het probleem niet! Of toch wel?

Zodra je een probleem signaleert, schieten er vaak allerlei oplossingen door je hoofd, meestal zelfs zonder dat je het in de gaten hebt. Herken je dit? Het te snel denken in oplossingen is een veelvoorkomend probleem binnen Lean management. Hierdoor wordt de kern van het probleem niet aangepakt en blijven dezelfde problemen terugkomen. De A3-methode […]

Lees Verder

Zo verminder je de duurtijd van je telefoongesprekken met 24%

Voor deze blog over customer service nemen we graag een kijkje bij onze noorderburen. De Nederlandse Kamer Van Koophandel (KVK) ontvangt dagelijks ongeveer 1.900 telefoontjes over ondernemingsgerelateerde zaken. Het is belangrijk dat elke klant snel een duidelijk antwoord krijgt, maar de medewerkers ervaren hierdoor een hoge werkdruk. Hoe kan de KVK borgen dat de werksfeer […]

Lees Verder
Casestudy Elacin TLSSC

Productieproces- en leveringsoptimalisatie voor Elacin

Bij Elacin worden gehoorbeschermingsproducten geproduceerd, die via verschillende retailers worden verkocht. De gehoorbescherming wordt op maat gemaakt en is altijd specifiek voor de betreffende klant. Zoals dat met producten op maat vaker gebeurt, ontvangt Elacin regelmatig verzoeken tot vervanging of reparatie. Dit komt omdat het product niet volledig aansluit op de verwachtingen van de klant. De bescherming […]

Lees Verder
ishikawa diagram besparing tlssc.be

Grip op het proces met Ishikawa-diagram zorgt voor €345.000 besparing

Op projectbasis voert een industrieel reinigingsbedrijf projecten uit voor haar klanten. Dit doen zij op basis van zogeheten ‘aangenomen werk’, waarbij vooraf samen met de klant wordt bekeken hoeveel werkuren er nodig zijn voor het project. Dit betekent tevens dat de prijs voor de dienstverlening vooraf wordt vastgesteld. Het bedrijf weet dan precies in welk […]

Lees Verder

Waarom Lean “werkt”

1. Lean communiceert haar “werk” De Lean-methodiek zit boordevol communicatie. Of het nu gaat om de invulling van een Kaizen-sessie of verbeterworkshop, het bijhouden van de minimale voorraad met Kanban of het delen van verbeteringen op het verbeterbord. Lean is enorm gericht op communicatie en gebruikt daarbij vooral visuele middelen, zodat de boodschap snel en […]

Lees Verder
Lean-management-procesverbetering

Zelfs professionele verandercoaches kunnen nog bijleren!

Volgens How Company verdient iedereen het om zijn of haar maximaal potentieel te benutten. Dit geldt op persoonlijk vlak, maar het is ook op de werkvloer van groot belang. Daarom verzorgen ze opleidingen, coaching en begeleiding van verandertrajecten in organisaties. Maar, net als bij jouw organisatie, is er ook bij How Company altijd ruimte voor […]

Lees Verder

DMAIC bij Renewi: “Data geeft richting aan oplossingen”

Ben je benieuwd wat erbij komt kijken wanneer je een Lean Six Sigma-opleiding volgt? Cursist Nico Bartels ging je voor en behaalde zijn Green Belt-certificaat door middel van een succesvol praktijkproject. In dit geval wil hij het energiegebruik van een waterzuiveringslijn met 2% verminderen. Hij doorloopt hiervoor de 5 fasen van Six Sigma – methodiek […]

Lees Verder
Lean Six Sigma

Handmatige transacties met 20% verminderen

Six Sigma cursist Robin van Rijn is werkzaam bij een financiële dienstverlener. Hier gaan zowel handmatige als automatische transacties door verschillende systemen heen. Zijn opdracht in de Black Belt-cursus was de vele transactiestromen in kaart brengen en gelijktijdig de handmatig ingevoerde transacties met 20% verminderen. Want net zo scoort de werkgever van Robin al meteen […]

Lees Verder

Kom meer te weten via onze digitale studiegids: een uitgebreid overzicht van al onze opleidingen.

DOWNLOAD STUDIEGIDS