Blog

Hoshin Kanri en OKR’s: een vergelijking

Ooit deelgenomen aan een Lean Six Sigma-project of samengewerkt met Continuous Improvement-professionals? Dan ben je je ongetwijfeld bewust van de rol die de organisatiecultuur speelt bij dergelijke projecten. De doeltreffendheid van Lean Six Sigma-initiatieven is dan ook nauw verbonden met de mate waarin de methodologie wordt begrepen en omarmd binnen de hele organisatie. Omdat een […]

Lees Verder

Waarom de 5S-methode een must is voor iedere organisatie

De 5S-methode is een managementtool die oorspronkelijk werd ontwikkeld door Toyota en de basis vormt van Lean Six Sigma. Deze gestructureerde benadering voor het organiseren en opruimen van de werkplek bestaat uit vijf stappen: sorteren, schikken, schoonmaken, standaardiseren en standhouden. Het is een krachtige opruimtool die organisaties helpt om verspilling tegen te gaan, de productiviteit […]

Lees Verder

Hoe betrokkenheid leidt tot kwaliteit en innovatie

In een wereld waarin organisaties voortdurend op zoek zijn naar manieren om hun prestaties te verbeteren en hun kosten te verlagen, is Lean Six Sigma een veelgebruikte methodologie. Een belangrijk onderdeel van Lean Six Sigma is de omgekeerde organisatiepiramide, die draait om het idee dat de medewerkers die het dichtst bij de klant staan, ook […]

Lees Verder

Energiezuiniger leven en werken met Lean Six Sigma

Lean Six Sigma is een methodologie die je helpt om (bedrijfs)processen efficiënter te maken en de kwaliteit te verbeteren. De methodologie is gebaseerd op twee kernprincipes: Lean, dat zich richt op het verminderen of elimineren van verspilling in processen, en Six Sigma, gericht op het reduceren van procesvariatie en -fouten. Bovendien is deze methodologie algemeen […]

Lees Verder

10 vragen voor een geslaagde Gemba Walk

Wandelen is goed voor de gezondheid. Je hebt ongetwijfeld al gemerkt dat deze oude leuze niet langer alleen in gezondheidsbladen en welzijnsmagazines wordt gepredikt, maar ook in de arbeids- en bedrijfswereld opduikt. We horen regelmatig spreken over “co-walking”, “walk and talk” of “wandelvergaderingen”. Modeverschijnsel of niet, je kan er niet naast kijken als je op […]

Lees Verder

En hoe ga jij je klanten beter bedienen?

Bij een speler in de energiesector werd een nieuw werkordersysteem geïmplementeerd, een platform om op een betrouwbare en efficiënte manier een opdracht naar resultaat te leiden. Dit nieuwe systeem legde meteen een aantal knelpunten in het proces bloot. Uit de praktijk bleek dat het allemaal een stuk soepeler kon verlopen. Uiteindelijk is het de klant […]

Lees Verder

5 times Why: 3 stappen om problemen op te lossen

De 5 times Why of 5 keer Waarom-methode maakt onlosmakelijk deel uit van de Lean Six Sigma-methodologie. Wil je efficiënter gaan werken, dan moet je deze tool absoluut onder de knie hebben. Vandaag neemt The Lean Six Sigma Company dit onderwerp onder de loep om je de antwoorden te geven die je nodig hebt. Zitten […]

Lees Verder
Een hand met een schaar als metafoor voor cost cutting versus Lean management

Vijf redenen waarom Lean geen cost cutting-methode is

Veel bedrijven zijn intussen overtuigd van de Lean-filosofie, maar niet iedereen is het hiermee eens. De methodologie heeft te kampen met een beruchte reputatie: tegenstanders zien het als een bezuinigingsbeleid, vermomd als schijnbaar efficiënte manier om in de personeelskosten te snoeien. De huidige crisisperiode zal ongetwijfeld veel bedrijven ertoe dwingen hun kosten te drukken, waardoor […]

Lees Verder

De oplossing is het probleem niet! Of toch wel?

Zodra je een probleem signaleert, schieten er vaak allerlei oplossingen door je hoofd, meestal zelfs zonder dat je het in de gaten hebt. Herken je dit? Het te snel denken in oplossingen is een veelvoorkomend probleem binnen Lean management. Hierdoor wordt de kern van het probleem niet aangepakt en blijven dezelfde problemen terugkomen. De A3 […]

Lees Verder

Zo verminder je de duurtijd van je telefoongesprekken met 24%

Voor deze blog over customer service nemen we graag een kijkje bij onze noorderburen. De Nederlandse Kamer Van Koophandel (KVK) ontvangt dagelijks ongeveer 1.900 telefoontjes over ondernemingsgerelateerde zaken. Het is belangrijk dat elke klant snel een duidelijk antwoord krijgt, maar de medewerkers ervaren hierdoor een hoge werkdruk. Hoe kan de KVK borgen dat de werksfeer […]

Lees Verder

Kom meer te weten via onze digitale studiegids: een uitgebreid overzicht van al onze opleidingen.

DOWNLOAD STUDIEGIDS