Blog

De Theory of Constraints aan het werk tijdens de coronacrisis.

Roosen, I. (2020, 27 maart). COVID-19, afdeling van UZA [foto] Nu het coronavirus ons land in zijn macht heeft, zien we aan de ene kant heel wat economische activiteit stilvallen en merken we tegelijkertijd een veel grotere druk op ons huidig zorgsysteem. Heel wat medisch personeel werkt momenteel erg hard om de coronacrisis de kop […]

Lees Verder
2020-03-24 Lean Stand-Up - The Lean Six Sigma Company

Houvast en verbondenheid, ook via een digitaal verbeterbord

Om te beginnen is het belangrijk te weten dat ons team elke donderdagochtend samenkomt in ons kantoor in Antwerpen om aan ons fysiek verbeterbord een stand-up meeting te houden. Dit wekelijkse overlegmoment is voor ons de ideale opportuniteit om de lopende zaken met elkaar te bespreken, om nieuwe ideeën uit te wisselen en om nieuwe […]

Lees Verder

Update: maatregelen tegen het coronavirus

Naar aanleiding van de verschillende aangekondigde maatregelen om het coronavirus zo goed als mogelijk in te dammen, zien ook wij ons genoodzaakt een concrete vertaling te maken naar onze eigen activiteiten. Om te beginnen werden alle groepsopleidingen van The Lean Six Sigma Company Belgium in maart en april geannuleerd. De opleidingen die via open inschrijving […]

Lees Verder

Een stand van zaken: de kmo-portefeuille

Wist je dat de opleidingen van The Lean Six Sigma Company in Vlaanderen onder de KMO-portefeuille vallen? En dat je dus een flink stuk van jouw inschrijvingsgeld kan laten subsidiëren? Maar je weet misschien ook dat er heel wat veranderde aan die maatregel sinds 2020? In deze blog maken we een recente stand van zaken […]

Lees Verder
Casestudy Elacin TLSSC

Productieproces- en leveringsoptimalisatie voor Elacin

Bij Elacin worden gehoorbeschermingsproducten geproduceerd. Deze worden verkocht vanuit verschillende retailers, zoals bijvoorbeeld Schoonenberg in Nederland. De gehoorbescherming wordt op maat gemaakt en is zodoende altijd specifiek voor de betreffende klant. Zoals dat met producten op maat vaker gebeurt, ontvangt Elacin regelmatig verzoeken tot vervanging of reparatie. Dit komt omdat het product niet volledig aansluit op de verwachtingen van de klant. […]

Lees Verder
ishikawa diagram besparing tlssc.be

Grip op het proces met Ishikawa diagram zorg voor €345.000 besparing

Op projectbasis voert een industrieel reinigingsbedrijf projecten uit voor haar klanten. Dit doen zij op basis van zogeheten ‘aangenomen werk’, waarbij vooraf samen met de klant wordt bekeken hoeveel werkuren er nodig zijn voor het project. Dit betekent tevens dat zodoende de prijs voor de dienstverlening vooraf wordt vastgesteld. Het bedrijf weet dan precies in […]

Lees Verder

Procesoptimalisatie zorgt voor beter geïnformeerde studenten én tijdwinst

De start van het eerste schooljaar is voor hogeschoolstudenten een spannende tijd. Er komt enorm veel informatie op hen af die zij tegelijk met alle nieuwe indrukken moeten verwerken. Voor de hogeschool is het erg belangrijk dat de studenten goed voorbereid aan hun hogeschoolcarrière kunnen beginnen, wat in de praktijk een grote uitdaging blijkt. Doordat […]

Lees Verder

Besparing van €74.000 voor Lucardi

Lucardi is een bekende Nederlandse retail keten die sieraden, horloges en bijous verkoopt vanuit meer dan 100 filialen door het gehele land. Hun core business bestaat enerzijds uit de verkoop van deze producten en anderzijds aan het verlenen van service met betrekking tot de producten. In veel gevallen gaat het dan om een reparatie. Cursiste Denise van der Gaag herkent in het […]

Lees Verder

Hoe een groot telecombedrijf Six Sigma inzet voor procesverbetering

Klanten van Tele2, een van de grootste telecombedrijven van Nederland, kunnen bij de provider een nieuwe mobiele telefoon bestellen. Wanneer zij daar toch vanaf willen zien, wordt aangegeven dat zij binnen 5 dagen het betaalde bedrag terug zullen krijgen op hun rekening. Helaas blijkt dit niet altijd haalbaar voor Tele2. Het gevolg hiervan is dat […]

Lees Verder

Hoe Stedin haar klanten beter helpt en daarbij €300.000 bespaart

Stedin is met ruim 2 miljoen klanten één van de grootste energieleveranciers van Nederland. Zij bieden hun klanten tot en met 2020 een gratis slimme energiemeter aan. Deze meters bieden zowel voor de klant als voor Stedin voordelen, waardoor zij deze graag leveren. Sommige klanten willen de meter graag zo snel mogelijk hebben. Daarom biedt Stedin hen de mogelijkheid om […]

Lees Verder