Blog

5 times Why: 3 stappen om problemen op te lossen

De 5 times Why of 5 keer Waarom-methode maakt onlosmakelijk deel uit van de Lean Six Sigma-methodologie. Wil je efficiënter gaan werken, dan moet je deze tool absoluut onder de knie hebben. Vandaag neemt The Lean Six Sigma Company dit onderwerp onder de loep om je de antwoorden te geven die je nodig hebt. Zitten […]

Read More
Een hand met een schaar als metafoor voor cost cutting versus Lean management

Vijf redenen waarom Lean geen cost cutting-methode is

Veel bedrijven zijn intussen overtuigd van de Lean-filosofie, maar niet iedereen is het hiermee eens. De methodologie heeft te kampen met een beruchte reputatie: tegenstanders zien het als een bezuinigingsbeleid, vermomd als schijnbaar efficiënte manier om in de personeelskosten te snoeien. De huidige crisisperiode zal ongetwijfeld veel bedrijven ertoe dwingen hun kosten te drukken, waardoor […]

Read More

Zo verminder je de duurtijd van je telefoongesprekken met 24%

Voor deze blog over customer service nemen we graag een kijkje bij onze noorderburen. De Nederlandse Kamer Van Koophandel (KVK) ontvangt dagelijks ongeveer 1.900 telefoontjes over ondernemingsgerelateerde zaken. Het is belangrijk dat elke klant snel een duidelijk antwoord krijgt, maar de medewerkers ervaren hierdoor een hoge werkdruk. Hoe kan de KVK borgen dat de werksfeer […]

Read More
Casestudy Elacin TLSSC

Productieproces- en leveringsoptimalisatie voor Elacin

Bij Elacin worden gehoorbeschermingsproducten geproduceerd, die via verschillende retailers worden verkocht. De gehoorbescherming wordt op maat gemaakt en is altijd specifiek voor de betreffende klant. Zoals dat met producten op maat vaker gebeurt, ontvangt Elacin regelmatig verzoeken tot vervanging of reparatie. Dit komt omdat het product niet volledig aansluit op de verwachtingen van de klant. De bescherming […]

Read More

Waarom Lean “werkt”

1. Lean communiceert haar “werk” De Lean-methodiek zit boordevol communicatie. Of het nu gaat om de invulling van een Kaizen-sessie of verbeterworkshop, het bijhouden van de minimale voorraad met Kanban of het delen van verbeteringen op het verbeterbord. Lean is enorm gericht op communicatie en gebruikt daarbij vooral visuele middelen, zodat de boodschap snel en […]

Read More
Lean-management-procesverbetering

Zelfs professionele verandercoaches kunnen nog bijleren!

Volgens How Company verdient iedereen het om zijn of haar maximaal potentieel te benutten. Dit geldt op persoonlijk vlak, maar het is ook op de werkvloer van groot belang. Daarom verzorgen ze opleidingen, coaching en begeleiding van verandertrajecten in organisaties. Maar, net als bij jouw organisatie, is er ook bij How Company altijd ruimte voor […]

Read More

DMAIC bij Renewi: “Data geeft richting aan oplossingen”

Ben je benieuwd wat erbij komt kijken wanneer je een Lean Six Sigma-opleiding volgt? Cursist Nico Bartels ging je voor en behaalde zijn Green Belt-certificaat door middel van een succesvol praktijkproject. In dit geval wil hij het energiegebruik van een waterzuiveringslijn met 2% verminderen. Hij doorloopt hiervoor de 5 fasen van Six Sigma – methodiek […]

Read More
Notebook Doelstellingen 2021

Nieuwjaarsboodschap Managing Partner

Managing Partner van The Lean Six Sigma Company Belgium, Frederik Waeckens, deelt zijn visie over het afgelopen en aankomende jaar. Het werd een hoopvolle boodschap over de obstakels die ons pad kruisten, over de lessen en overwinningen die het unieke 2020 met zich meebracht en over de doelstellingen die we in 2021 willen verwezenlijken. Ontdek […]

Read More

Lean Six Sigma in de praktijk

Waarom een Lean Six Sigma-praktijkopdracht? De belangrijkste reden voor de Lean Six Sigma-opdracht is het bewijs van praktijkervaring. Je laat enerzijds zien dat je de Lean Six Sigma-technieken beheerst en anderzijds dat je in staat bent om een verandering door te voeren. Wat houdt een praktijkopdracht in? Een praktijkopdracht is een verbeterproject veelal binnen jouw […]

Read More

Blijf jouw overzicht bewaren met een Kanban to do-list

Het efficiënt beheren van to do-lists was voorheen al een hele uitdaging en afgelopen weken is het door de social distancing en het thuiswerken niet gemakkelijker op geworden. Des te meer als die to do’s ook nog eens verdeeld zijn over verschillende teamleden. Een mens kan van minder niet slapen. Hoe blijf je tijdens deze […]

Read More

Kom meer te weten via onze digitale studiegids: een uitgebreid overzicht van al onze opleidingen.

DOWNLOAD STUDIEGIDS