Blog

Lean Six Sigma ten dienste van de dienstensector

Lean Six Sigma, oorspronkelijk ontwikkeld voor de industrie, heeft de laatste jaren terrein gewonnen in de dienstensector als een krachtige methodologie om te streven naar meer efficiëntie, kwaliteit en klanttevredenheid. Hoewel de processen in de dienstensector vaak complexer zijn en minder gestandaardiseerd verlopen dan in een productieomgeving, blijkt Lean Six Sigma goed te werken voor […]

Lees Verder

Betrek je stakeholders bij je projecten: enkele tips

Bij het plannen en uitvoeren van projecten is het van cruciaal belang om alle belanghebbenden bij het project te betrekken. De betrokkenheid van de stakeholders vormt een essentieel onderdeel van projectmanagement. Als je de doelen en behoeften van elke stakeholder goed begrijpt, kan je je project op een effectieve en efficiënte manier voeren. In deze […]

Lees Verder

Lean Six Sigma in de toeristische sector

Hoewel Lean Six Sigma oorspronkelijk werd ontwikkeld voor de industriële sector, wordt deze methodologie ook meer en meer gebruikt in de dienstverlening, onder meer in de toeristische sector. Het gaat hier immers om een erg concurrentiële sector, met vaak lage marges en een sterke druk om de klant goede kwaliteit te blijven bieden tegenover steeds […]

Lees Verder

De basics van Poka Yoke

De Lean Six Sigma methodologie biedt vele tools die je kan aanwenden om je processen te verbeteren. Om je op weg te helpen, nemen we in dit artikel een van de nuttigste tools onder de loep: ‘Poka Yoke’. Deze tool kan je helpen om met een relatief kleine investering betere resultaten te behalen. Laten we […]

Lees Verder

Hoshin Kanri en OKR’s: een vergelijking

Ooit deelgenomen aan een Lean Six Sigma-project of samengewerkt met Continuous Improvement-professionals? Dan ben je je ongetwijfeld bewust van de rol die de organisatiecultuur speelt bij dergelijke projecten. De doeltreffendheid van Lean Six Sigma-initiatieven is dan ook nauw verbonden met de mate waarin de methodologie wordt begrepen en omarmd binnen de hele organisatie. Omdat een […]

Lees Verder

Waarom de 5S-methode een must is voor iedere organisatie

De 5S-methode is een managementtool die oorspronkelijk werd ontwikkeld door Toyota en de basis vormt van Lean Six Sigma. Deze gestructureerde benadering voor het organiseren en opruimen van de werkplek bestaat uit vijf stappen: sorteren, schikken, schoonmaken, standaardiseren en standhouden. Het is een krachtige opruimtool die organisaties helpt om verspilling tegen te gaan, de productiviteit […]

Lees Verder

Hoe betrokkenheid leidt tot kwaliteit en innovatie

In een wereld waarin organisaties voortdurend op zoek zijn naar manieren om hun prestaties te verbeteren en hun kosten te verlagen, is Lean Six Sigma een veelgebruikte methodologie. Een belangrijk onderdeel van Lean Six Sigma is de omgekeerde organisatiepiramide, die draait om het idee dat de medewerkers die het dichtst bij de klant staan, ook […]

Lees Verder

Energiezuiniger leven en werken met Lean Six Sigma

Lean Six Sigma is een methodologie die je helpt om (bedrijfs)processen efficiënter te maken en de kwaliteit te verbeteren. De methodologie is gebaseerd op twee kernprincipes: Lean, dat zich richt op het verminderen of elimineren van verspilling in processen, en Six Sigma, gericht op het reduceren van procesvariatie en -fouten. Bovendien is deze methodologie algemeen […]

Lees Verder

10 vragen voor een geslaagde Gemba Walk

Wandelen is goed voor de gezondheid. Je hebt ongetwijfeld al gemerkt dat deze oude leuze niet langer alleen in gezondheidsbladen en welzijnsmagazines wordt gepredikt, maar ook in de arbeids- en bedrijfswereld opduikt. We horen regelmatig spreken over “co-walking”, “walk and talk” of “wandelvergaderingen”. Modeverschijnsel of niet, je kan er niet naast kijken als je op […]

Lees Verder

En hoe ga jij je klanten beter bedienen?

Bij een speler in de energiesector werd een nieuw werkordersysteem geïmplementeerd, een platform om op een betrouwbare en efficiënte manier een opdracht naar resultaat te leiden. Dit nieuwe systeem legde meteen een aantal knelpunten in het proces bloot. Uit de praktijk bleek dat het allemaal een stuk soepeler kon verlopen. Uiteindelijk is het de klant […]

Lees Verder

Kom meer te weten via onze digitale studiegids: een uitgebreid overzicht van al onze opleidingen.

DOWNLOAD STUDIEGIDS