Lean Six Sigma in de toeristische sector

Hoewel Lean Six Sigma oorspronkelijk werd ontwikkeld voor de industriële sector, wordt deze methodologie ook meer en meer gebruikt in de dienstverlening, onder meer in de toeristische sector. Het gaat hier immers om een erg concurrentiële sector, met vaak lage marges en een sterke druk om de klant goede kwaliteit te blijven bieden tegenover steeds oplopende kosten. In deze context kan het gebruik van Lean Six Sigma (LSS) bedrijven in de toeristische sector helpen de klanttevredenheid te verhogen, de kwaliteit te verbeteren en de kosten te verlagen.

Bedrijven in de toeristische sector kunnen Lean Six Sigma gebruiken om hun bedrijfsprocessen te verbeteren. Dan denken we aan het beheer van de reservaties, in- en uitchecken, schoonmaken van kamers, beheer van de toeleveringsketen, enz. Door Lean Six Sigma-methodologieën toe te passen, kunnen horecabedrijven hun omzet verhogen, kosten verlagen, de tevredenheid van hun gasten verbeteren en autonome en efficiënte teams opleiden.

Meer inkomsten

LSS kan hotelbedrijven helpen hun omzet te verhogen door de processen te identificeren die de meeste omzet genereren en verbeteringen voor te stellen om deze processen te optimaliseren. LSS kan bedrijven ook helpen de kwaliteit van hun diensten te verbeteren en de klanten ervaringen op maat te bieden, wat hen kan aanmoedigen terug te keren en het hotel bij anderen aan te bevelen.

Zo gebruikte een grote hotelketen LSS om het online boekingsproces te verbeteren. Het bedrijf voerde een DMAIC-project uit om problemen in het online boekingsproces aan te pakken, waaronder foutieve prijzen en navigatieproblemen op de website. Op basis van de analyse van de verzamelde gegevens implementeerde het bedrijf verbeteringen om deze problemen aan te pakken. Zo werd het boekingsproces vereenvoudigd en werden er meer flexibele betalingsmogelijkheden aangeboden. Dankzij deze verbeteringen kon het bedrijf zijn inkomsten verhogen door het online boeken voor klanten gemakkelijker en vlotter te laten verlopen.

 

Minder kosten

LSS kan bedrijven in de toeristische sector ook helpen hun kosten te verlagen door inefficiënte of onnodige processen te identificeren en oplossingen voor te stellen om deze te optimaliseren of te schrappen. Daarnaast dient de methodologie om fouten en verspillingen in processen te verminderen, waardoor de operationele kosten verminderen en de winst verhoogt.

Een andere grote speler binnen de hotelsector gebruikte LSS om de kosten voor de wasprocessen te verlagen. Het bedrijf voerde een DMAIC-project uit om problemen in de wasprocessen aan te pakken, waaronder sorteerfouten en te lange wachttijden. Op basis van de verzamelde gegevens voerde het bedrijf verbeteringen door om deze processen te optimaliseren, waaronder het reorganiseren van workflows en het gebruik van efficiëntere wasserijapparatuur. Dankzij deze verbeteringen kon het bedrijf de waskosten verlagen zonder in te boeten op de kwaliteit van de dienstverlening naar de klant toe.

 

Verbeterde klanttevredenheid

In de horeca is de klanttevredenheid cruciaal voor het succes van het bedrijf. LSS kan de klanttevredenheid helpen verbeteren door problemen en ergernissen in de klantervaring te identificeren en oplossingen voor te stellen om hier komaf mee te maken.

Een belangrijk horecabedrijf ging aan de slag met LSS om de klanttevredenheid te verbeteren. Het bedrijf voerde een DMAIC-analyse uit om de meest voorkomende problemen te identificeren die door gasten werden gemeld. Met behulp van de verzamelde gegevens voerde het bedrijf verbeteringen door om deze problemen aan te pakken. Zo voerde het processen in om de netheid van de kamers te garanderen en meer gevarieerde ontbijtopties aan te bieden. Dankzij deze verbeteringen kon het bedrijf zijn klanttevredenheid en algemene reputatie verbeteren.

 

Autonome en efficiënte teams

In een hotel kan LSS helpen autonome en efficiënte teams samen te stellen door een cultuur van continue verbetering in te voeren en werknemers op te leiden in LSS-tools, zoals DMAIC en 5S. Werknemers kunnen deze tools gebruiken om zelfstandig problemen te identificeren, oplossingen voor te stellen en processen te verbeteren.

Een van ’s werelds grootste hotelketens gebruikt LSS om zijn activiteiten te verbeteren en sterkere teams te ontwikkelen. Het bedrijf heeft een LSS-trainingsacademie opgezet om face-to-face en online opleidingen aan te bieden aan de werknemers, en dit op alle niveaus van de organisatie. Werknemers worden aangemoedigd om LSS-tools te gebruiken om problemen op te lossen en verbeteringen voor te stellen, wat leidt tot procesoptimalisatie en een verhoogde efficiëntie in het bedrijf.

 

Er bestaan nog tal van andere Lean-tools die van toepassing zijn om de processen in horecabedrijven te verbeteren. Dan denken we aan SMED (Single Minute Exchange of Dies), om de voorbereidingstijd van kamers voor nieuwe gasten te verkorten, JIT (Just In Time) om de voorraad te controleren en VSM (Value Stream Mapping) om de processtromen van begin tot einde te optimaliseren door de verspilling eruit te halen.

Kortom, LSS is een veelzijdige methode die horecabedrijven kan helpen hun inkomsten te verhogen, hun kosten te verlagen en hun efficiëntie en daarmee gepaard gaande klanttevredenheid te verbeteren. Op die manier blijven deze bedrijven concurrentieel in een markt die onder druk staat en kunnen ze toch een hoogwaardige klantervaring bieden.

 

Lean Six Sigma in jouw horecabedrijf?

Wil jij ook goed gewapend het toeristische seizoen ingaan met je bedrijf? Onze Lean experts kunnen jouw teams trainen en coachen en de implementatie van Lean Six Sigma in de horeca ondersteunen. Bekijk zeker onze studiegids voor meer informatie over onze opleidingen of contacteer ons voor verdere informatie over de tools en methodieken die je efficiënter zullen maken!

Wil je meer weten?

Neem contact met ons op voor meer informatie

  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden

    Additional Data

  • DD slash MM slash YYYY
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Kom meer te weten via onze digitale studiegids: een uitgebreid overzicht van al onze opleidingen.

DOWNLOAD STUDIEGIDS