De behoefte om mee te kijken bij processen en waar mogelijk adviezen te geven voor verbetering, is mij met de paplepel ingegoten.
De professionaliseringsslag begon tijdens mijn werk als Quality Engineer bij KLM Engineering & Maintenance. In die tijd studeerde ik HEAO-CE, waar voor mijn thesis in 2001 een groot deel werd ingeruimd aan ‘De Verborgen Fabriek’, efficiëntie vraagstukken van de onderhoudswerkplaatsen. Het onderzoek hierin was mede de start van het bepalen van de Unique Selling Points van E & M.
Aansluitend werd ik gevraagd om bij Hamilton Sundstrand Quality Manager te worden. Daar werd ik verantwoordelijk voor het LEAN-concept “Achieving Competitive Excellence (ACE) ” bij het jonge dochterbedrijf EPCOR. ACE is een eigen Lean Six Sigma programma van United Technology Corporation. Toen EPCOR 100% dochter van KLM E&M werd, haakten het ACE programma aan bij het KLM Lean Six Sigma programma, en Six Sigma elementen werden toegevoegd aan het kwaliteitsprogramma. EPCOR werd een Lean Six Sigma-voorbeeld voor veel bedrijven. Het was een voorrecht aan de wieg te staan van dit succesvolle programma.
Aansluitend ben ik bij DMN Westinghouse als Kwaliteitsmanager aangesteld. Daar is Lean Six Sigma uitgerold. Onze start ging met het boekje “Onze ijsberg smelt!” van John Kotter. Samen met alle medewerkers werden naast het inrichten van de flow veel verbeteringen doorgevoerd. Het bevestigde dat een verandercultuur met goed leiderschap en via kleine stappen gerealiseerd kan worden.
Ik haal plezier uit het trainen van mensen en hen t coachen in hun praktijk, als Lean Six Sigma coach.