Success Stories

Bespaar 3 miljoen door iets niet te doen!

De opdracht De klant verwacht een betrouwbare levering en daarom streeft de terminal naar een robuust wagonbeladingsproces. Verder verwacht de terminal ook een sterke toename in het aantal wagonbeladingen, waardoor er meer druk komt te staan op het proces. Door in 99% van de gevallen de wagons op tijd te laten vertrekken hoopt de opdrachtgever […]

Lees Verder

Lean Six Sigma bewijst zich nog steeds bij Gemeente Amersfoort

Organisaties zijn sterk in beweging als het gaat om procesverbetering. Een trend die ik niet snel meer zie overwaaien. Waarschijnlijk staat het bedrijf waarvoor jij werkt ook in het teken van veranderingen. Herken jij je in het moeten verbeteren van klantgerichtheid en het besparen van kosten? Dan kan Lean Six Sigma jou ook uitkomst bieden. […]

Lees Verder

Hoe is het mogelijk?

Als fervent praalwagenbouwer en groot liefhebber van het Zundertse bloemencorso vraag ik me ieder jaar weer af: “Hoe krijgen we dit voor toch elkaar?” Een jaarlijks terugkerend project wat steeds weer succesvol blijkt te zijn. Met 300 vrijwilligers werken we aan één bloemencorsowagen die de eerste zondag van september meedoet aan het Zundertse bloemencorso. Een […]

Lees Verder

Het management is de bottleneck

Traditioneel gezien staat management gelijk aan leiderschap en innovatie, maar volgens Toyota staat management voor verbeteren. Toyota Kata is een managementsysteem dat verschillende teams binnen een organisatie dezelfde richting geeft, zodat de gestelde doelen gezamenlijk bereikt kunnen worden. Er zijn vier stappen van de verbeter-Kata; Definieer een visie (ultieme doel / True North), Begrijpen van […]

Lees Verder

Kwaliteitsmodellen vs. Six Sigma

Six Sigma heeft in de afgelopen jaren flinke terreinwinst geboekt op andere kwaliteitsmethodieken. De kracht van Six Sigma, en de hieruit voortvloeiende succesverhalen, doen steeds meer bedrijven ertoe besluiten om de van oorsprong door Bill Smith (Motorola) ontwikkelde methodiek te omarmen. Maar ook Six Sigma is geen panacee en kent derhalve zijn beperkingen. Het ligt […]

Lees Verder

Wildgroei in Lean Six Sigma land, terug naar de bron

Gooi de term ‘Lean Six Sigma’ door de zoekmachine en je ontdekt dat Google je meer dan 14 miljoen hits voorschotelt. Mocht je je aan het oriënteren zijn op de betekenis van Lean Six Sigma, dan is 14M hits wellicht een beetje veel om doorheen te scrollen. Vandaar deze korte uiteenzetting om iedereen in 10 […]

Lees Verder

8 richtlijnen voor een geslaagde pilot

Bij het werken aan verbetering, ontkomen we er in de praktijk vaak niet aan dat er verschillend tegen voorgestelde oplossingen of oplossingsrichtingen wordt aangekeken. De diverse betrokkenen hebben wellicht een afwijkende visie en/of er spelen andere belangen. Niets menselijks is ons immers vreemd. Uiteindelijk zullen er keuzes gemaakt moeten worden: kiezen we voor oplossing A […]

Lees Verder

5 aandachtspunten bij veranderen

“We willen best veranderen, maar niet veranderd worden” “Zou je mij een groot plezier willen doen? Ja, natuurlijk. Wil je even je werkprocessen aanpassen? Eh … nee. Ja maar, de resultaten blijven achter en we moeten iets doen.” Lees hier hoe je écht grip krijgt op resultaten die achterblijven. Procesverbeteren is vaak synoniem aan ‘veranderen’, […]

Lees Verder

Kom meer te weten via onze digitale studiegids: een uitgebreid overzicht van al onze opleidingen.

DOWNLOAD STUDIEGIDS